Tašky (neznámy výrobca & PURE)

Štyridsiate roky 20. storočia (?): Táto kabelka patrí k výnimočným artefaktom zbierky. Dôvodom však nie je len tvarová realizácia, ale najmä raritné označenie na vnútornej strane tašky: Saks Fifth Avenue, Made in Czechoslovakia. Listová kabelka je vyrobená z kože, má tvar obálky a vnútri je vybavená bočnými vreckami so zrkadielkom. Má kovovú sponu a na svoje obdobie pôsobí mimoriadne moderne, jej geometrická štylizácia nie je práve bežným typom produkcie. Podľa zbežného prehliadnutia mohla vzniknúť medzi tridsiatymi a päťdesiatymi rokmi 20. storočia, ale viac prezradí práve jej označenie. Výrobca kabelky je síce neznámy, každopádne firma bola podľa značenia z Československa. Taška bola určená na export, pre americkú značku Saks Fifth Avenue, ktorá vznikla v New Yorku v roku 1867. Dnes o takejto spolupráci medzi domácim a americkým výrobcom nie je veľa známe. Každopádne mohla taká spolupráca prebiehať do roku 1939, alebo ešte krátko v rokoch 1945 – 1948, avšak po februárovom prevrate by takýto projekt nebol na dlhšie obdobie možný.

2017: Žltá kabelka z hovädzej hladenice a bočnými drevenými dielmi, v minimalistickom štýle, pochádza z dielne značky PURE. Jednoduchá listovka vznikla lepením a nitovaním, techniku farbeniaa spracovania kože na báze včelieho vosku a olejov môžeme tiež považovať za špecifický autorský postup. Za značkou stojí manželský pár Zuzana Szabo a Adrian Szabo, ktorí si dielňu zriadili v Rimavskej Sobote. Ide o mladú značku, ktorá vznikla len v roku 2016 a svoje produkty ponúka na portáli Sashe. Sashe spolu s českým portálom Fler.cz môžeme považovať za dôležitú platformu propagácie predaja mnohých mladých značiek v oblasti úžitkového umenia a dizajnu, ktoré pomáhajú rozširovať ich komerčný potenciál. Značka PURE prezentuje filozofiu SLOW fashion, ich výrobky by mali slúžiť zákazníčkam mnoho rokov. V ponuke majú niekoľko typov kabeliek na bežné nosenie až po listovky na špeciálne príležitosti, ako aj tašky pre pánov.

Skutočne zaujímavým zistením je, že za kabelkou stoja v podstate samoukovia, ktorí dokázali vyvinúť vizuálne zaujímavý produkt bez špecializovanej školy, dlhým svojpomocným overovaním technológií, komunikáciou s odborníkmi, či sledovaním videí na youtube. A hoci nepracujú práve v hlavnom meste, prostredníctvom webu, a čoskoro aj vlastnej stránky www.purebag.sk, si dnes nachádzajú cestu k novým zákazníkom.

Zuzana Šidlíková