Ako sa sedelo

Stolička napĺňa základnú ľudskú potrebu sedieť. V proporciách jej funkčných prvkov – sedáka, nôh a operadla – a vo zvolených materiáloch, sa odohráva práca dizajnéra. Stolička reprezentuje v malom veľké zmeny dizajnu nábytku. Cestu od ručnej výroby k sériovej produkcii urýchlil svojím vynálezom ohýbania dreva Michael Thonet (1841). Thonetovské stoličky predstavujú dokonalú súhru vzhľadu, funkcie a materiálu. Technológia ohýbania masívu dreva sa rozšírila aj na územie Slovenska. Známa „štrnástka“ s preglejkovým sedákom sa vyrábala od roku 1865 aj vo Veľkých Uherciach na Slovensku.

V Martine sa začala výroba ohýbaných stoličiek v roku 1889 vo firme Ladislav Dobrovits and Co., neskôr Tatra nábytok Martin. V päťdesiatych rokoch sa podnik rozšíril o Tatra nábytok Pravenec. Najznámejšia „krčmová“ stolička č. 1771 z Tatra nábytku Pravenec je vytvorená podľa thonetky z roku 1934. Vyrábala sa tu od roku 1953 a bola najprodukovanejším slovenským vzorom. Pravenecké vývojové pracovisko zamestnávalo niekoľkých dizajnérov, ktorí navrhovali stoličky z dreva. Boli to prototypy, často oceňované na rôznych veľtrhoch. Inšpirovali sa hlavne škandinávskym dizajnom a experimentovali s farbou, tvarovaním dreva, technickými možnosťami (Ladislav Gatial, Ondrej Čverha a ďalší). František Jirák posunul vývoj nábytku k novým materiálom svojou drevolaminátovou kompaktnou stoličkou z roku 1958 a sklolaminátovou zo šesťdesiatych rokov 20. storočia.

V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch vstupujú na nábytkársku scénu osobnosti – dizajnéri alebo architekti (Viktor Holešťák-Holubár, Jiří Petřivý, neskôr Júlia Kunovská...). Prinášajú do dizajnu nábytku súčasné tendencie a zároveň vlastné autorské riešenia. Popri komplexných interiéroch na mieru, v ktorých vynikal v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch architekt Vojtech Vilhan, sa mnohí architekti venovali tvorbe solitérneho nábytku. Progresívnym vtedajším tendenciám sa systematicky venoval Výskumný a vývojový ústav drevárskeho a nábytkárskeho priemyslu v Bratislave (1961 – 1992). Po roku 1990 veľa nábytkárskych firiem zaniklo, ale vznikli nové, s víziou moderného a kvalitného nábytku. Firmy Brik, Javorina, Domark, Tuli, patria trvalo k overeným značkám.

Katarína Hubová

Stolička napĺňa základnú ľudskú potrebu sedieť. V proporciách jej funkčných prvkov – sedáka, nôh a operadla – a vo zvolených materiáloch, sa odohráva práca dizajnéra. Stolička reprezentuje v malom veľké zmeny dizajnu nábytku. Cestu od ručnej výroby k sériovej produkcii urýchlil svojím vynálezom ohýbania dreva Michael Thonet (1841). Thonetovské stoličky predstavujú dokonalú súhru vzhľadu, funkcie a materiálu. Technológia ohýbania masívu dreva sa rozšírila aj na územie Slovenska. Známa „štrnástka“ s preglejkovým sedákom sa vyrábala od roku 1865 aj vo Veľkých Uherciach na Slovensku.

V Martine sa začala výroba ohýbaných stoličiek v roku 1889 vo firme Ladislav Dobrovits and Co., neskôr Tatra nábytok Martin. V päťdesiatych rokoch sa podnik rozšíril o Tatra nábytok Pravenec. Najznámejšia „krčmová“ stolička č. 1771 z Tatra nábytku Pravenec je vytvorená podľa thonetky z roku 1934. Vyrábala sa tu od roku 1953 a bola najprodukovanejším slovenským vzorom. Pravenecké vývojové pracovisko zamestnávalo niekoľkých dizajnérov, ktorí navrhovali stoličky z dreva. Boli to prototypy, často oceňované na rôznych veľtrhoch. Inšpirovali sa hlavne škandinávskym dizajnom a experimentovali ...

Polokreslo určené pre reprezentačné priestory ministra kultúry SSR

Polokreslo určené pre r...

Drevená stolička

Drevená stolička

Rad Klasik redizajn thonetovskej stoličky

Rad Klasik redizajn thone...

Redizajn thonetovských stoličiek

Redizajn thonetovských s...

Taburetka Šnurovačka červená

Taburetka Šnurovačka č...

Prototyp kresla — vzor č. 959

Prototyp kresla — vzor ...